reklama

Koľko stojí Angkorwat

Svoju cestu naprieč Angkorwatom som si naplánoval absolvovať bicyklom. Viac než nevyhnutné je dbať na pitný režim. Na bicykli to platí trojnásobne!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Doprava

Skôr, ako všetko začnem popisovať, je dobré vedieť, že síce Kambodža má vlastnú menu, za 1 € je cca 4400 KHR (Kambodžský Riel), avšak táto mena je len sekundárna. Primárne platidlo je USD (Americký dolár) a v čase môjho pobytu ho všade dávali v pomere 1:4000.

Komplex Angkorwat sa nachádza vo vnútrozemí Kambodže. Asi najlepšie miesto odkiaľ sa tam vybrať na „prieskum“ je neďaleké mesto Siem Reap. To je len pár kilometrov odtiaľ. Do Siem Reap sa najpravdepodobnejšie dostanete buď autobusom z hlavného mesta Phnom Penh (cca 7 hodín, 8 USD), autobusom z thajského Bangkoku (cca 10 hodín, trasa zo Siem Reap do Bangkoku 8-11 USD), z juhu krajiny, kde sú krásne pláže alebo priletíte na medzinárodné letisko Siem Reap. Ak zvažujete túto možnosť, tak si pozrite letenky od AirAsia lebo sú mnohokrát veľmi lacné. Keď som plánoval svoju cestu, tak som bol v Kuala Lumpur a cena jednosmernej letenky bola cca 20€ / osoba.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V meste Siem Reap som si zaplatil lôžko v jednoduchom, no čistom hosteli v 12 miestnej izbe s prístupom do bazéna za 3 USD na noc. Bol hneď ani nie 5 minút od centra mesta. Všetko, čo som potreboval vybaviť, som mal doslova na skok.

Na Angkorwat sa treba poriadne pripraviť.
Na Angkorwat sa treba poriadne pripraviť. (zdroj: Aleš Tvrdý l www.photoandtraveling.com)

Vstupné

Od februára 2017 sa zmenila cena vstupného a to je veľmi nepríjemná zmena. Jednodňový vstup pre jednu osobu je 37 USD (žiaľ, vidíš dobre). Trojdňový lístok je za 62 USD a týždenný za 72 USD. Treba si dať pozor na „podnikateľov“, ktorí ponúkajú lacnejší lístok. To bude cena za nejaké dodatočné služby a potom budete musieť tak či onak zaplatiť vstupné do Angkorwatu v plnej výške.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vstupenky je možné kúpiť len na jednom mieste. Otvorené majú už ráno po štvrtej až do podvečerných hodín. Je to kvôli tomu, aby si ľudia stihli kúpiť lístky na východ slnka. Takisto sa dajú kúpiť lístky na nasledujúci deň. Na toto miesto musí ísť každý návštevník osobne. Po zaplatení ja každý odfotený a táto fotka bude vytlačená na vstupenke, ktorú budú často kontrolovať v celom areáli.

Ja som si šiel kúpiť lístok ráno o štvrtej. Bolo predo mnou dosť ľudí, ale našťastie to šlo rýchlo. Nedal som si však pozor do akej rady som sa postavil. Je tam veľa turniketov na asi polovica je len na predaj viacdňových vstupeniek a tá druhá polovica na predaj jednodňových lístkov. Skús hádať, do ktorej som sa postavil. Keď som povedal, že chcem jednodňový lístok tak ma rýchlo otočili a vystál som druhú radu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vstupné pokrýva neobmedzený vstup nie len do komplexu Angkorwat, ale aj do niektorých ďalších. Ale pozor! Skôr, ako som si šiel pozrieť práve tento svetový skvost, chcel som navštíviť chrám Banteay Srei. Ten je zo Siem Reap vzdialený cca 60 km. Keď som sa tam konečne dotrmácal po jednoduchom, ale krásnom kambodžskom vidieku, tak som zistil nepríjemný fakt. Dnu je možné sa dostať len so vstupenkou z Angkorwatu a ako som spomínal, tú je možné kúpiť len na jednom mieste.
Ako som neskôr zistil, tak stihnúť za jeden deň oba tieto komplexy je buď nemožné, alebo niečo, ako malý zázrak. Preto si treba zvážiť na koľko dní kúpiť lístok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Angkorwat
Angkorwat (zdroj: Aleš Tvrdý l www.photoandtraveling.com)

Môj plán

Angkorwat bude počas východu slnka natrieskaný, ako obvykle. Preto sa poberiem niekam, kde by nemalo byť toľko ľudí. Angkor Thom bolo to miesto. Predpokladal som, že po východe sa mnoho turistov presunie práve tu a ja pôjdem tam, odkiaľ pôjdu oni. Tak sa aj stalo.

Keďže na fotenie je najhorší čas okolo poludnia, tak som chcel tento čas stráviť vo vnútri chrámov a na západ slnka som chcel ísť tam, kde všetci chodia na východ slnka. To kvôli tomu, lebo ráno slnko vychádza spoza chrámu Angkorwat a teda budova je celá v tieni. Chcel som aby som ju mal na fotkách pekne nasvietenú. Preto logicky pred západom slnka som vedel, že na jej čelné steny bude poobede dopadať mäkké svetlo. A keď slnko zapadne za horizont, tak sa rýchlo presuniem za budovu Angkorwatu aby som si ho odfotil s pekným sfarbením oblohy v pozadí.

Do areálu sa dá prenajať na celý deň tuktuk spolu aj s vodičom, ktorý turistov ráno môže vziať aj kúpiť lístky. Počas dňa ich dovezie k najväčším atrakciám, kde počká a prevezie ich ďalej. Druhá možnosť je bicykel. Túto možnosť som využil aj ja. A dá sa to v pohode zvládnuť. Treba sa však pripraviť, najmä na enormné teplo a nepodceniť to. Tretia možnosť je skúter. Oficiálne do areálu majú stopku, ale nikto ju nerešpektuje.

Takto to vyzerá každé ráno pred hlavným chrámom
Takto to vyzerá každé ráno pred hlavným chrámom (zdroj: www.mangovine.net)

Ceny

Okrem vstupného som sa musel ešte pasovať aj s ďalšími poplatkami. Niektoré z nich zaplatí každý, kto pôjde do Angkorwatu a toto sú oni:

Ceny priamo v Angkorwate

  • 1,5 l voda 1 USD

  • Čerstvý kokosový orech 0,5-1 USD

  • Kambodžské rezance s čerstvou zeleninou 1 USD

  • Espresso 1,25 USD

  • Čerstvý ananás 0,5 USD

  • Čerstvé mango 0,5 USD

  • Sprievodca na deň cca 45 USD

Ceny mimo Angkorwatu

  • 30 dňové víza na jeden vstup do krajiny 30 USD (+treba fotku tváre pasového formátu)

  • Bicykel na deň cca 2 USD

  • Skúter na deň cca 13 USD

  • Liter benzínu 1 USD

  • Jedlo na ulici 0,5-3 USD

  • Tričko so slonom 1-3 USD

  • Hipisácke gate 4-8 USD

  • Pivo 0,5-1,5 USD

  • Hodinová masáž chodidiel 2 USD

  • Hodinová thajská masáž 5 USD

  • Hodinová olejová masáž 7 USD

  • Tuktuk podľa vzdialenosti/ času. Pravidlom je, že cena je minimálne polovica zo sumy, ktorú povie vodič.

  • Tuktuk na deň s vodičom po Angorwate cca 18 USD

Avšak môj východ slnka vyzeral takto
Avšak môj východ slnka vyzeral takto (zdroj: Aleš Tvrdý l www.photoandtraveling.com)

Ako nakupovať

Nie len tu, ale v celej Kambodži všeobecne platí, že kto nezjednáva, ten prepláca. A poriadne. Avšak niektoré veci sú pevné, takže s tými nepohnete.

Toto kľudne skúste: Jedlo, nápoje, dopravné prostriedky, doprava, ubytovanie, suveníry, služby, výlety, benzín mimo pumpy

Toto nejde: Vstupné na Angkorwat, letenky, benzín na pumpe

Koľko som vo finále za niečo zaplatil bolo vždy individuálne. Avšak skoro vždy to fungovalo tak, že z ceny, ktorú mi povedal obchodník, ako prvú, som nezaplatil viac, ako polovicu.

Počas najväčšieho tepla je lepšie skrývať sa v chrámoch
Počas najväčšieho tepla je lepšie skrývať sa v chrámoch (zdroj: Aleš Tvrdý l www.photoandtraveling.com)

Praktické rady

Svoju cestu naprieč Angkorwatom som si naplánoval absolvovať bicyklom. Viac než nevyhnutné je dbať na pitný režim. Na bicykli to platí trojnásobne! Pravidelný prísun tekutín, čerstvého ovocia a kofeínu, ma však udržali v čulom stave celý deň až do západu slnka. Je fajn vziať si bicykel, ktorý má košík. Nevyzerá to najlepšie, ale keď som si mal kde odložiť nejaké veci, tak to bolo super.

Skôr, ako som za niečo zaplatil, tak som sa vždy dohodol na cene. Samozrejme som ju najskôr zjednal a ak to nešlo, tak som proste nič nekúpil a odišiel inam.

Na východ slnka sa donedávna dalo pozerať aj z niektorých priľahlých ciest. No tomu už je dávno koniec. Všetky tieto cesty sú po novom zabezpečené tzv. checkpointami, kde zamestnanci kontrolujú vstupenky. Skúšal som nájsť nejaké miestečko, kde by som sa mohol prešmyknúť, no márne. Všade boli tieto kontroly. A z ciest, kde neboli, sa dali sledovať akurát tak stromy.

Hlavné chrámy sa zatvárajú o 18tej a niektoré ďalšie aj skôr. Na západ slnka je treba ísť na tomu pridelené miesto. Ženy zakryte si kolená a ramená.

V celom areáli je možné vidieť a stretnúť mnoho mníchov v ich tradičných rúchach. V tomto prostredí sú viac než dokonalými modelkami. Keď som ich však chcel fotiť, tak som sa radšej slušne spýtal, či smiem, alebo nie. Možno by sa nič nestalo, ak by som sa nespýtal, no možno áno. Preto som stavil na istotu a vďaka tomu sa mi podarilo, nie len mnoho pekných fotiek, ale aj momentov, napríklad nadviazať nové priateľstvá a dokonca aj prijať pozvanie do chrámu v Burme.

Ako dopadlo fotografovanie? Priam geniálne! Práve jedna fotografia z tohto miesta bola zaradená, editormi z National Geographic, medzi najkrajšie na ich webe. Ak chceš vedieť, ako sa pripraviť na fotenie, tak si pozri rozšírenú verziu tohto článku. Spolu s mapami vytipovaných miest, ich nájdeš na mojom webe.

Angkorwat je miesto, ktoré sa oplatí vidieť
Angkorwat je miesto, ktoré sa oplatí vidieť (zdroj: Aleš Tvrdý l www.photoandtraveling.com)

A rada na záver?

Užite si Angkorwat! Je viac než úžasný!

Aleš Tvrdý

Aleš Tvrdý

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  109
  •  | 
  • Páči sa:  288x

Už je to niekoľko rokov dozadu, čo som pochopil, že cestovanie ma robí šťastným. Ba dokonca, je to moja vášeň a tá najlepšia škola životom. Neodmysliteľnou súčasťou mojich ciest je aj fotoaparát a práve prostredníctvom svojich záberov sa snažím každému ukázať, že cestovanie je dostupné pre každého. Preto som pred pár rokmi založil cestovateľský blog photoandtraveling.com kde sa snažím podeliť o svoje zážitky a skúsenosti z ciest. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu